December 2018 - In a letter to the Ministry of Finance, AmCham responds to the consultation document ATAD2 and the preferences expressed by the outgoing Dutch Government. Once again, AmCham is very concerned that the investment climate in the Netherlands is rapidly eroding due to the lack of a coherent system of robust and attractive tax measures.
Ministerie van Financiën
Amsterdam, 10 december 2018
Consultatiedocument implementatie ATAD2
Geachte dames en heren,
De Tax Committee van the American Chamber of Commerce in Nederland (“AmCham”) heeft met interesse kennis genomen van het consultatiedocument implementatie ATAD2. De voorgestelde maatregelen ter voorkoming van belastingontwijking middels “hybride” structuren vinden hun oorsprong in de Europese richtlijn EU 2017/952 en moeten op 31 december 2019 zijn geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving.
Door de voorgestelde maatregelen verliest de CV/BV structuur haar effectiviteit. Het voornaamste voordeel van deze structuur was gelegen in de mogelijkheid de Amerikaanse vennootschapsbelasting (35%) over de buiten de Verenigde Staten gerealiseerde winsten uit te stellen. De structuur heeft géén negatieve gevolgen voor de in Nederland aan te geven belastbare winst en ligt ten grondslag aan veel operationele werkzaamheden die Amerikaanse bedrijven de afgelopen 20 jaar in Nederland zijn gestart.
Uit een analyse van uw ministerie over de gevolgen van het thans ter consultatie aangeboden wetsvoorstel ATAD2 blijkt dat naar schatting 77,600 Nederlanders direct werkzaam zijn voor Amerikaanse bedrijven die gebruik maken van de CV/BV.[1] Uit de studie blijkt voorts dat de werkgelegenheid ten aanzien van bijna de helft van deze werknemers, de zgn. mobielen, op de tocht komt te staan als gevolg van de voorgestelde ATAD2 wetgeving.
AmCham constateert dat deze negatieve gevolgen voor de Nederlandse werkgelegenheid en economie onbesproken blijven in de toelichting bij het concept wetsvoorstel. Ook een uitgebreide analyse over de samenloop van de nieuwe Amerikaanse belastingwetgeving en de voorgestelde ATAD2 maatregelen ontbreekt.
Dat is opvallend, want ná de belastinghervorming van president Trump kunnen Amerikaanse bedrijven de Amerikaanse belastingheffing over internationale winst niet langer permanent uitstellen. Jaarlijks wordt het wereldwijde inkomen van een Amerikaanse multinational nu direct in de Amerikaanse winstbelasting betrokken tegen een effectief minimumtarief van ongeveer 13%, ongeacht of de buitenlandse winst ook daadwerkelijk wordt uitgekeerd (“GILTI”). Van een onbelaste “spaarpot op zee” waarin de internationale winst wordt gestald zonder Amerikaanse belastingheffing is geen sprake (meer). Amerikaanse multinationals met deze hybride structuren ontwijken niet langer de (Amerikaanse) belastingheffing over de internationale winst.
Tegen deze achtergrond schuurt het dat de Europese Richtlijn waarop de voorgestelde maatregelen zijn gebaseerd geen duidelijke mogelijkheid biedt om rekening te houden met dit nieuwe Amerikaanse belastingregime, ook al is dus niet langer sprake van een substantial risk of avoiding tax through the use of hybrid mismatches (recital 12, EU 2017/952).
Bijgevolg wordt Nederland geconfronteerd met Europese regelgeving ter bestrijding van structuren die niet langer gelden als belastingontwijking, maar waardoor de Nederlandse concurrentiekracht, werkgelegenheid en economie wel beschadigd raken -- aldus de studie van uw ministerie.
Tegen deze achtergrond roept AmCham de regering op in overleg te treden met haar Europese partners en de Verenigde Staten, met als doel een gezamenlijk begrip te ontwikkelen van de gevolgen van de nieuwe Amerikaanse internationale belastingpolitiek op Europese investeringen, alsmede een oplossing voor het voorkomen van dubbele belasting.
Indien van belastingontwijking doorgaans geen sprake meer is, is de mogelijkheid om de voorgestelde maatregelen proportioneel toe te passen immers zeer gewenst. Nu de richtlijn pas uiterlijk op 31 december 2019 in de Nederlandse wetgeving geïmplementeerd moet zijn, lijkt er ook nog ruim voldoende tijd voor handen om dit overleg tijdig af te ronden.
AmCham is de regering erkentelijk voor de tijdige mogelijkheid van consultatie op een wetsvoorstel dat zo belangrijk is voor AmCham en haar leden. Graag lichten wij een en ander nader toe in een verder gesprek.
Hoogachtend,
A.C. van der Linde,
Chair, Tax Committee
American Chamber of Commerce in the Netherlands
[1] Zie de stukken die werden gepubliceerd naar aanleiding van een Wob-procedure op 27 maart 2017.
