Speech by AmCham President Wouter Paardekooper on Proposed Changes in Dutch Tax Policy

Published: April 12, 2018

April 12, 2018 - Today, AmCham President Wouter Paardekooper delivered a speech at a seminar of the Ministry of Finance. The purpose of the seminar was to invite comments and exchange perspectives in respect of the proposed changes in tax policy as announced by State Secretary Menno Snel in his letter of 23 February 2018.

AmCham's advice to the Dutch government is threefold:

  1. Do not discard fiscal facilities that have been labeled as 'crown jewels' by the previous government;
  2. Implement the European Directives and the OECD proposals as required, do not go beyond what is required as this would be very damaging for the Dutch competitive position;
  3. Political choices on fiscal policy must be supported by fundamental economic analysis that chart long-term effects on the economy and economic growth.

The transcript of the speech by Wouter Paardekooper (in Dutch) can be found below.

 

 

"De American Chamber of Commerce is sinds 1962 de spreekbuis van het Amerikaans-Nederlandse bedrijfsleven. AmCham vertegenwoordigt échte bedrijven: internationale bedrijven die een significante bijdrage leveren aan de reële Nederlandse economie. Amerikaanse bedrijven in Nederland zijn goed voor 450.000 banen, ook in tijden van economische tegenwind.

Nederland met zijn 17 miljoen inwoners is een relatief kleine markt en voor een Amerikaans bedrijf zou een verkoopfiliaal voldoende zijn om onze kleine markt te bedienen. De praktijk is echter dat veel Amerikaanse bedrijven hun Europese hoofdkantoor hebben gevestigd in Nederland. Vanuit Nederland worden Europese operaties aangestuurd op het gebied van sales, marketing, logistiek, productie en planning. Allemaal reële bedrijfsactiviteiten waar veel werkgelegenheid mee is gemoeid en die niets te maken hebben met lege brievenbusmaatschappijen.

De reden waarom veel van deze Amerikaanse bedrijven in Nederland zijn gevestigd is het goede vestigingsklimaat. De fiscaliteit speelt hierbij een grote rol en bepaalt in belangrijke mate de keuze voor Nederland, zelfs als andere landen het voordeel hebben van een veel grotere thuismarkt. En het is niet vanzelfsprekend dat de Amerikanen zich hier vestigen. Elk ons omringend land probeert deze bedrijven te verleiden zich daar te vestigen, net zoals Nederland dat nu doet met bedrijven in Engeland die worden getroffen door de Brexit. Iedereen staat met open armen klaar om deze bedrijven te ontvangen want deze bedrijven creëren werkgelegenheid en economische groei.

De AmCham begrijpt de internationale dynamiek rond belastingontwijking en heeft alle begrip voor de Europese antimisbruik richtlijnen die onder Nederlands voorzitterschap tot stand zijn gekomen. Hetzelfde geldt voor de implementatie van de BEPS actiepunten die door de OECD zijn ontwikkeld.

Nu is het moment daar dat er keuzes gemaakt moeten worden over de wijze waarop deze regels geïmplementeerd gaan worden. Deze keuzes zijn van grote invloed op de aantrekkelijkheid van het Nederlandse vestigingsklimaat. Uit de beleidsnotitie van 23 februari 2018 komt de wens naar voren om voor wat belastingontwijking betreft verder te gaan dan wat vanuit Europa en vanuit de OECD aan de landen wordt gevraagd. "Een schepje erbovenop" noemen we dat oftewel "Goldplating". Het voorgestelde fiscale beleid is een radicale breuk met het beleid dat de afgelopen decennia door Nederland is gevoerd en dus heeft de brief in Amerika voor grote onrust gezorgd. Het geluid dat wij uit onze achterban te horen krijgen is dus een heel ander geluid dan wat de staatssecretaris zegt te hebben ontvangen vanuit het reële bedrijfsleven.

Uiteindelijk is het een politieke keuze die in dit huis gemaakt moet worden. Maar indien wordt gekozen om verder te gaan dan wat Europa of de OECD van Nederland vraagt dan heeft dat wel een prijs. De prijs die betaald zal worden is een slechter vestigingsklimaat en een slechter vestigingsklimaat is als een sluipmoordenaar. De gevolgen zijn niet onmiddellijk zichtbaar maar manifesteren zich pas na enkele jaren. In de vorm van vestigingen die geleidelijk worden gesloten of verplaatst buiten Nederland en in de vorm van bedrijven die er voor zullen kiezen om Nederland te bedienen met een klein filiaal, in plaats van zich hier te vestigen met een regionaal hoofdkantoor. En laten we ons geen enkele illusie maken: Berlijn en Parijs staan al juichend in de startblokken om deze bedrijvigheid naar zich toe te trekken. En ook de Verenigde Staten laten zich niet onbetuigd, het "America First" beleid en de US Tax Reform is er mede op gericht om bedrijfsactiviteiten terug naar de VS te halen.

Het lijkt er wellicht op dat Nederland het zich in deze tijden van ongekende economische voorspoed kan permitteren om deze bedrijvigheid kwijt te raken. De vraag is evenwel hoe het zal gaan indien economische tegenwind de kop opsteekt, belastingopbrengsten tegenvallen en de aardgasopbrengsten zijn uitgeput. In dat licht hebben de keuzes van de staatssecretaris veel weg van het maken van een gat in het dak op het moment dat de zon schijnt.

Het advies dat wij aan deze regering geven is drieledig:

  1. zet fiscale faciliteiten die door de vorige regering nog als kroonjuwelen zijn bestempeld niet bij het grof vuil;
     
  2. implementeer de Europese richtlijnen en OECD voorstellen zoals wordt gevraagd maar ga niet verder, dat is zeer schadelijk voor de Nederlandse concurrentiepositie;
     
  3. politieke keuzes voor fiscaal beleid moeten worden ondersteund door fundamentele economische analyses die lange termijn gevolgen voor de economie en economische groei in kaart brengen.

Ik dank u voor uw aandacht."

AmCham Responds to Consultation Document Anti Tax Avoidance Directive (ATAD 1)